CM\745811EL.doc PE414.076
EL EL
ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ
2004
2009
Επιτροπή Αναφορών
26.09.2008
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΠΡΟΣ ΤΑ ΜΕΛΗ
Θέμα: Αναφορά 1467/2007, του Οδυσσέα Νίκου, γαλλικής ιθαγένειας, σχετικά με
παράνομο χώρο υγειονομικής ταφής στον δήμο Δαφνουσίων Φθιώτιδας στην
Ελλάδα
1. Περίληψη της αναφοράς
Ο αναφέρων επισημαίνει, εξ ονόματος των δύο εντολέων του, ότι οι τοπικές αρχές του δήμου
Δαφνουσίων Φθιώτιδας εγκατέστησαν έναν παράνομο χώρο υγειονομικής ταφής πολύ κοντά
σε κατοικημένη περιοχή. Ο αναφέρων τονίζει ότι ο εν λόγω χώρος υγειονομικής ταφής έχει
εξαιρετικά σοβαρές επιπτώσεις στην υγεία του τοπικού πληθυσμού, καθώς, μεταξύ άλλων,
έχει μολύνει τα υπόγεια ύδατα, τα οποία είναι ακατάλληλα για πόση, σύμφωνα με τα
αποτελέσματα των διενεργηθεισών εργαστηριακών δοκιμών. Ο αναφέρων θεωρεί ότι
πρόκειται για κατάφωρη παραβίαση των διατάξεων της οδηγίας 1999/31/ΕΚ του Συμβουλίου
περί υγειονομικής ταφής των αποβλήτων και της οδηγίας 90/313/ΕΟΚ του Συμβουλίου
σχετικά με την ελεύθερη πληροφόρηση για θέματα περιβάλλοντος, και ζητεί από το
Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο να αναφέρει το θέμα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ενδεχομένως να
πραγματοποιήσει διερευνητική επίσκεψη στον δήμο Δαφνουσίων.
2. Παραδεκτό
Χαρακτηρίσθηκε παραδεκτή στις 29 Μαΐου 2008. Η Επιτροπή κλήθηκε να παράσχει
πληροφορίες (άρθρο 192, παράγραφος 4, του Κανονισμού).
3. Απάντηση της Επιτροπής, που ελήφθη στις 26 Σεπτεμβρίου 2008.
Adlib Express Watermark
PE414.076 2/3 CM\745811EL.doc
EL
Η αναφορά καταγγέλλει την παράνομη απόρριψη αποβλήτων από τον δήμο Δαφνουσίων
(νομός Φθιώτιδας – Ελλάδα). Ο αναφέρων καταγγέλλει επίσης το γεγονός ότι δεν έλαβε
καμία απάντηση στο αίτημά του σχετικά με την πρόσβαση στα έγγραφα που αφορούν την
άδεια και τη λειτουργία του χώρου υγειονομικής ταφής.
Η Επιτροπή γνωρίζει το πρόβλημα της διάθεσης των αποβλήτων στην Ελλάδα σε
παράνομους ή μη ελεγχόμενους χώρους υγειονομικής ταφής. Στην ελληνική επικράτεια,
υπάρχει μεγάλος αριθμός παράνομων ή μη ελεγχόμενων χώρων υγειονομικής ταφής. Στο
πλαίσιο μιας διαδικασίας επί παραβάσει που είχε κινήσει η Επιτροπή, το Δικαστήριο δήλωσε1
ότι η Ελλάδα είχε αθετήσει τις υποχρεώσεις της δυνάμει των άρθρων 4, 8 και 9 της οδηγίας
2006/12/ΕΚ2. Αξίζει να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη απόφαση αναφέρεται σε όλους τους
παράνομους ή μη ελεγχόμενους χώρους υγειονομικής ταφής στην Ελλάδα,
συμπεριλαμβανομένων εκείνων του νομού Φθιώτιδας.
Σύμφωνα με το άρθρο 228 της Συνθήκης ΕΚ, η Ελλάδα οφείλει να λάβει όλα τα απαραίτητα
μέτρα για να συμμορφωθεί με την απόφαση του Δικαστηρίου, κλείνοντας τους μη
ελεγχόμενους χώρους υγειονομικής ταφής και διαμορφώνοντας κατάλληλους χώρους για τη
διάθεση των αποβλήτων.
Οι ελληνικές αρχές προέβησαν σε μια καταγραφή των παράνομων ή μη ελεγχόμενων χώρων
υγειονομικής ταφής και στην κατηγοριοποίησή τους ανάλογα με τον βαθμό επικινδυνότητάς
τους. Ανανέωσαν επίσης τα περιφερειακά σχέδια της διαχείρισης των αποβλήτων, με στόχο
το κλείσιμο των παράνομων ή μη ελεγχόμενων χώρων υγειονομικής ταφής μέχρι το 2008 και
την αντικατάστασή τους με κατάλληλες εγκαταστάσεις διαχείρισης, κυρίως χώρους ταφής.
Το μεγαλύτερο μέρος των συγκεκριμένων έργων συγχρηματοδοτείται.
Προκύπτει, επομένως, ότι οι ελληνικές αρχές έχουν λάβει όλα τα απαραίτητα θεσμικά μέτρα
και ότι υλοποιούν ένα πρόγραμμα κλεισίματος/αποκατάστασης των παράνομων χώρων
υγειονομικής ταφής, προκειμένου να συμμορφωθούν με την απόφαση του Δικαστηρίου. Η
Επιτροπή θα εξακολουθεί να επιβλέπει την εκτέλεση της απόφασης.
Όσον αφορά την ενδεχόμενη παραβίαση της οδηγίας 2003/4/ΕΚ3 για την πρόσβαση του
κοινού σε περιβαλλοντικές πληροφορίες και για την κατάργηση της οδηγίας 90/313/ΕΟΚ,
δεδομένου ότι ο χώρος υγειονομικής ταφής είναι παράνομος, είναι λογικό τα έγγραφα που
ζητά ο αναφέρων να μην είναι διαθέσιμα. Εξάλλου, η ελληνική νομοθεσία για τη μεταφορά
της οδηγίας (διυπουργική απόφαση 11762/653/2006) προβλέπει ένα επαρκές σύστημα
προσφυγών, διοικητικών ή δικαστικών, για πράξεις ή παραλείψεις μιας δημόσιας αρχής σε
σχέση με ένα αίτημα πρόσβασης· ο αναφέρων θα πρέπει να κάνει χρήση των μέσων
προσφυγής που διατίθενται από την εθνική νομοθεσία.
Ως εκ τούτου, η Επιτροπή έχει ήδη λάβει όλα τα αναγκαία μέτρα για να αντιμετωπίσει,
αφενός μεν το μεμονωμένο πρόβλημα που εγείρει η αναφορά, αφετέρου δε, το γενικότερο
πρόβλημα της διάθεσης των αποβλήτων στην Ελλάδα σε παράνομους ή μη ελεγχόμενους
χώρους υγειονομικής ταφής.
1 Απόφαση της 6ης Οκτωβρίου 2005, υπόθεση C-502/03.
2 ΕΕ L 114 της 27.4.2006, σελ. 9.
3 ΕΕ L 41 της 14.2.2003, σελ. 26.
Adlib Express Watermark
CM\745811EL.doc 3/3 PE414.076
EL
Adlib Express Watermark
EL EL
ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ
2004
2009
Επιτροπή Αναφορών
26.09.2008
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΠΡΟΣ ΤΑ ΜΕΛΗ
Θέμα: Αναφορά 1467/2007, του Οδυσσέα Νίκου, γαλλικής ιθαγένειας, σχετικά με
παράνομο χώρο υγειονομικής ταφής στον δήμο Δαφνουσίων Φθιώτιδας στην
Ελλάδα
1. Περίληψη της αναφοράς
Ο αναφέρων επισημαίνει, εξ ονόματος των δύο εντολέων του, ότι οι τοπικές αρχές του δήμου
Δαφνουσίων Φθιώτιδας εγκατέστησαν έναν παράνομο χώρο υγειονομικής ταφής πολύ κοντά
σε κατοικημένη περιοχή. Ο αναφέρων τονίζει ότι ο εν λόγω χώρος υγειονομικής ταφής έχει
εξαιρετικά σοβαρές επιπτώσεις στην υγεία του τοπικού πληθυσμού, καθώς, μεταξύ άλλων,
έχει μολύνει τα υπόγεια ύδατα, τα οποία είναι ακατάλληλα για πόση, σύμφωνα με τα
αποτελέσματα των διενεργηθεισών εργαστηριακών δοκιμών. Ο αναφέρων θεωρεί ότι
πρόκειται για κατάφωρη παραβίαση των διατάξεων της οδηγίας 1999/31/ΕΚ του Συμβουλίου
περί υγειονομικής ταφής των αποβλήτων και της οδηγίας 90/313/ΕΟΚ του Συμβουλίου
σχετικά με την ελεύθερη πληροφόρηση για θέματα περιβάλλοντος, και ζητεί από το
Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο να αναφέρει το θέμα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ενδεχομένως να
πραγματοποιήσει διερευνητική επίσκεψη στον δήμο Δαφνουσίων.
2. Παραδεκτό
Χαρακτηρίσθηκε παραδεκτή στις 29 Μαΐου 2008. Η Επιτροπή κλήθηκε να παράσχει
πληροφορίες (άρθρο 192, παράγραφος 4, του Κανονισμού).
3. Απάντηση της Επιτροπής, που ελήφθη στις 26 Σεπτεμβρίου 2008.
Adlib Express Watermark
PE414.076 2/3 CM\745811EL.doc
EL
Η αναφορά καταγγέλλει την παράνομη απόρριψη αποβλήτων από τον δήμο Δαφνουσίων
(νομός Φθιώτιδας – Ελλάδα). Ο αναφέρων καταγγέλλει επίσης το γεγονός ότι δεν έλαβε
καμία απάντηση στο αίτημά του σχετικά με την πρόσβαση στα έγγραφα που αφορούν την
άδεια και τη λειτουργία του χώρου υγειονομικής ταφής.
Η Επιτροπή γνωρίζει το πρόβλημα της διάθεσης των αποβλήτων στην Ελλάδα σε
παράνομους ή μη ελεγχόμενους χώρους υγειονομικής ταφής. Στην ελληνική επικράτεια,
υπάρχει μεγάλος αριθμός παράνομων ή μη ελεγχόμενων χώρων υγειονομικής ταφής. Στο
πλαίσιο μιας διαδικασίας επί παραβάσει που είχε κινήσει η Επιτροπή, το Δικαστήριο δήλωσε1
ότι η Ελλάδα είχε αθετήσει τις υποχρεώσεις της δυνάμει των άρθρων 4, 8 και 9 της οδηγίας
2006/12/ΕΚ2. Αξίζει να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη απόφαση αναφέρεται σε όλους τους
παράνομους ή μη ελεγχόμενους χώρους υγειονομικής ταφής στην Ελλάδα,
συμπεριλαμβανομένων εκείνων του νομού Φθιώτιδας.
Σύμφωνα με το άρθρο 228 της Συνθήκης ΕΚ, η Ελλάδα οφείλει να λάβει όλα τα απαραίτητα
μέτρα για να συμμορφωθεί με την απόφαση του Δικαστηρίου, κλείνοντας τους μη
ελεγχόμενους χώρους υγειονομικής ταφής και διαμορφώνοντας κατάλληλους χώρους για τη
διάθεση των αποβλήτων.
Οι ελληνικές αρχές προέβησαν σε μια καταγραφή των παράνομων ή μη ελεγχόμενων χώρων
υγειονομικής ταφής και στην κατηγοριοποίησή τους ανάλογα με τον βαθμό επικινδυνότητάς
τους. Ανανέωσαν επίσης τα περιφερειακά σχέδια της διαχείρισης των αποβλήτων, με στόχο
το κλείσιμο των παράνομων ή μη ελεγχόμενων χώρων υγειονομικής ταφής μέχρι το 2008 και
την αντικατάστασή τους με κατάλληλες εγκαταστάσεις διαχείρισης, κυρίως χώρους ταφής.
Το μεγαλύτερο μέρος των συγκεκριμένων έργων συγχρηματοδοτείται.
Προκύπτει, επομένως, ότι οι ελληνικές αρχές έχουν λάβει όλα τα απαραίτητα θεσμικά μέτρα
και ότι υλοποιούν ένα πρόγραμμα κλεισίματος/αποκατάστασης των παράνομων χώρων
υγειονομικής ταφής, προκειμένου να συμμορφωθούν με την απόφαση του Δικαστηρίου. Η
Επιτροπή θα εξακολουθεί να επιβλέπει την εκτέλεση της απόφασης.
Όσον αφορά την ενδεχόμενη παραβίαση της οδηγίας 2003/4/ΕΚ3 για την πρόσβαση του
κοινού σε περιβαλλοντικές πληροφορίες και για την κατάργηση της οδηγίας 90/313/ΕΟΚ,
δεδομένου ότι ο χώρος υγειονομικής ταφής είναι παράνομος, είναι λογικό τα έγγραφα που
ζητά ο αναφέρων να μην είναι διαθέσιμα. Εξάλλου, η ελληνική νομοθεσία για τη μεταφορά
της οδηγίας (διυπουργική απόφαση 11762/653/2006) προβλέπει ένα επαρκές σύστημα
προσφυγών, διοικητικών ή δικαστικών, για πράξεις ή παραλείψεις μιας δημόσιας αρχής σε
σχέση με ένα αίτημα πρόσβασης· ο αναφέρων θα πρέπει να κάνει χρήση των μέσων
προσφυγής που διατίθενται από την εθνική νομοθεσία.
Ως εκ τούτου, η Επιτροπή έχει ήδη λάβει όλα τα αναγκαία μέτρα για να αντιμετωπίσει,
αφενός μεν το μεμονωμένο πρόβλημα που εγείρει η αναφορά, αφετέρου δε, το γενικότερο
πρόβλημα της διάθεσης των αποβλήτων στην Ελλάδα σε παράνομους ή μη ελεγχόμενους
χώρους υγειονομικής ταφής.
1 Απόφαση της 6ης Οκτωβρίου 2005, υπόθεση C-502/03.
2 ΕΕ L 114 της 27.4.2006, σελ. 9.
3 ΕΕ L 41 της 14.2.2003, σελ. 26.
Adlib Express Watermark
CM\745811EL.doc 3/3 PE414.076
EL
Adlib Express Watermark
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.